lørdag 22. januar 2011

Det blir 7-topptur i år også

Den 12. januar kunne Avisa Nordland melde at årets 7-topptur blir søndag 5. juni, på himmelsprætten. Jeg gleder meg allerede, og denne gang vil jeg forhåpentligvis være ca 15 kilo lettere enn på 7-toppturen i 2010.

Erfaringene fra forrige tur blir nyttige å ta med seg i år, og planen er at forbedringene skal føre til generelt mindre smerte, både underveis og etter turen.

Det har ikke vært så mye fart her de siste månedene. Det var en del skogsturer, men det tok liksom helt slutt en gang i  november. November, desember og starten av januar har det vært veldig mye stress og en del sykdom.

Kjøpte ski til meg og to av jentene. De har ikke vært så mye i bruk ennå, men det viktigste er vel at vi faktisk nå har ski, og at muligheten for en skitur dermed er til stede.

Må vel komme meg i turmodus igjen, så kroppen får vent seg til aktivitet i god tid før 7-toppturen.

Jeg har også kjøpt meg tursekk Helsport Ronden 95 L. Fikk gått noen turer med den før jeg havnet i non-tur-modus i november. Er veldig godt fornøyd med sekken så langt, men må selvsagt få testet den på langtur, før jeg er helt sikker på at vi går godt nok sammen.

Jeg håper selvsagt at jeg og sekken skal trives godt sammen.

tirsdag 5. oktober 2010

Dagene går..

Det har vært en fin tur-høst så langt i år. Jeg måtte la bilen stå en periode i sommer, men rakk å ta noen turer først.

Når bilen var ordnet ble det mange turer i rask rekkeføle. Jeg måtte jo rekke fristen for innsending av Fjelltoppsamleren 2010.

Klarte akkurat å få 7 klipp på kortet før fristen, og disse fikk jeg på følgende topper:

• Kvalhornet, 962 moh
  • Finnkonnakken, 518 moh
  • Heggmotinden, 798 moh
  • Hopsfjellet (Veten), 402 moh
  • Kvarven, 609 moh
  • Litltinden, 717 moh
  • Sandhornet, 993 moh

Det har selvsagt blitt mange andre flotte turer også. Bildet av meg over, er fra en helgetur jeg og Johanne hadde til Lurfjellhytta i september. På Hopsfjellet har jeg vært 3 turer så langt, en til Veten, en til Øver gruva og en til Ner gruva.

Jeg har vært 2 turer på Finnkonnakken, 5 på Keiservarden og 10 på Sjurnakken, og jeg har vært en liten tur på Ramnfloget i Hopen for å sjekke utsikten. I mai var jeg og Johanne på tur langs Børvatnet, men det var så mye vann som kom ned fra fjellet da, at vi måtte snu før vi kom helt fram.

Vi har også vært en tur til Per Kalsatinden, og jeg har gått til både Steigtinden og Skautuva. En dag jeg skulle prøve å gå til Steigtinden fra Heggmoen, glemte jeg å ta av på en sti og havnet isteden oppe ved lille Svartvannet. Men det ble jo en fin tur til et sted jeg aldri hadde vært før da.

Den 3. oktober var jeg på Skautuva, og da blåste det så fælt at det var så vidt jeg klarte å holde meg oppreis. Dagen etter var jeg på Keiservarden, og der var det også litt av en vindstyrke. Det var temmelig friske turer.

Ellers har jeg fylt flesteparten av de rolige dagene med turer i skogen, alene eller sammen med Johanne, min mor eller Marthe. Og noen få har Bodil vært med på.

Jeg har en del turer som skulle vært lagt inn i turbloggen, sammen med mange flotte bilder, men så har jeg ikke riktig helt hatt tid til det ennå da. Men de kommer nok etter hvert :)

Bildene, fra øverst: 1. Børvatnet. 2. Utsikt fra Veten på Hopsfjellet. 3. Børvatnet i Mai. 4. Fra tur til lille Svartvatnet ved Vatnlia. 5. Utsikt ned til Skau fra tur til Skautuva. 6. Utsikt fra trappa på Lurfjellhytta (gammelhytta).

tirsdag 6. juli 2010

Oppdatering

Det er en stund siden sist jeg skrev her, men nå er jeg i gang igjen. Har startet med å endre designet, for å få det litt mer lyst, lett, friskt og muntert. Med andre ord, slik som det også er ønskelig å føle seg, både i kropp og sinn :)

Det har vært labert med styrketrening, siden jeg mangler både stang og vekter. Jeg går en del turer i marka, og har vært på årets første topptur, som gikk til Kvalhornet. Bilder fra turen er lagt ut på turbloggen.

Etter omlegging av kostholdet har jeg gått ned 7 kilo på 21 uker. I går startet jeg opp med kondisjons- og coretrening igjen, og det var utrolig godt å få slite og svette litt.

Jeg og Johanne var med på årets 7-topptur. Vi har ikke vært med tidligere, så vi visste ikke helt hva vi gikk til da. Gjett om det var mye smerte i beina den siste delen av turen! Heldigvis huskes ikke smerten så godt i ettertid, så det blir garantert deltakelse til neste år også :)

onsdag 12. mai 2010

Fjelltoppsamleren

Jeg gleder meg til snøen forsvinner fra fjelltoppene, så de kan bestiges til forts igjen. Også gleder jeg meg til den første uka i juni, når klippekortet til årets fjelltoppsamler skal være klart.

Var på Intersport i Glasshuset og hentet BOT's "Ut på tur!" i går. Bladet inneholder sommer- og høstprogrammet for 2010, og her står også årets topper til fjelltoppsamleren. Disse er:

• Eidetinden (1020 moh)
  • Finnkonnakken (518 moh)
  • Heggmotinden (798 moh)
  • Hopsfjellet (402 moh)
  • Kvalhornet (962 moh)
  • Kvarven (609 moh)
  • Litltinden (717 moh)
  • Lurfjelltinden (1284 moh)
  • Sandhornet (993 moh)
  • Ryptinden (usikker på denne, nabotoppen til Børtinden)

søndag 9. mai 2010

Bøker

Bøker med nyttig info er kjekt å ha. Noen ganger går det kjapt å finne de bøkene en trenger, andre ganger kan det ta litt tid.

Denne gangen gikk det ganske kjapt. Boka om turisthyttene leste jeg om på nettet, og hadde allerede bestemt meg for å kjøpe den før jeg så den i byen.

En kan finne all den samme informasjonen under "hytter" på UT.no, og i tillegg info om hytter i resten av landet.

Men noen ganger er det kjekt å kunne slå opp i, eller bla i en bok da.

Bak i boka ligger det et oversiktskart, i målestokk 1:250000, og det er brukt forstørrede utsnitt av dette flere steder i boka.

Denne boka kommer jeg til å ta med på Saltfjellturen i sommer.

En annen bok som havner i tursekken, er den med villmarkstipsene til Lars Monsen.

Denne boka er laget for å ta med på tur, og har lavere vekt og mindre format enn den andre boka.

Turisthyttene: 428 g
Villmarkstips: 228 g

lørdag 8. mai 2010

Sjurnakken

Tok årets første tur til Sjurnakken i dag. Var ganske vått og litt sleipt, men med skikkelig fottøy går det helt fint å komme seg dit.

Før brukte jeg å kjøre til ammunisjonslageret og starte turen der, men i år vil alle turene til Sjurnakken starte til fots fra husdøra.

Det er satt opp bomstasjon nå, og det vil jo koste en del å passere den med bilen, hver gang jeg vil en tur på Sjurnakken. Da får heller bilen stå hjemme.

At turen dit blir lengre å gå en tidligere, gjør ikke så mye for min del, ekstra trim er bare kjekt.

torsdag 6. mai 2010

Kart

Jeg kjøpte Det store Saltdalskartet, som inneholder et turkart over Sundsfjordfjellet og Svartisen, og et over Sulis og Saltfjellet.

Sistnevne er det aktuelle for sommerturen jeg planlegger å ta sammen med min eldste datter.

Jeg har festet blankteip over alle utsatte steder på kartet. De stedene som først slites er der hvor hvor brettkanter møtes, så der har jeg kryssteipet.

Tenker jeg kjøper et kart til, som deles opp og lamineres. Da kan vi ta med kun de delene vi har bruk for, og er sikret lesbart kart uansett vær. Det er veldig kjekt med et godt oversiktskart i tillegg, så Saltdalskartet blir selvsagt også med.